تصویر نجومی روز ناسا: GK Per؛ نواختر و سحابی سیاره‌ای

امتیازدهی

توضیح: سیستم ستاره‌ای GK Per تنها با دو سحابی از سه سحابی موجود در تصویر مرتبط است.

نووا پرسی 1901 یا جی‌کی پرسی (Nova Persei 1901 (GK Persei)) در فاصله 1500 سال نوری از ما، دومین نواختر یا نووای (nova) نزدیک ثبت‌شده بود.

در مرکز این سیستم، یک ستاره کوتوله سفید (white dwarf star)، یعنی هسته باقیمانده از یک ستاره سابق خورشید مانند قرار دارد.

این سحابی توسط سحابی آتش‌بازی (Firework nebula) دایره‌ای احاطه شده است، و این سحابی گازی است که توسط یک انفجار گرما هسته‌ای (thermonuclear explosion) بر روی سطح کوتوله سفید به بیرون پرتاب شده است – یا به عبارت دیگر یک نواختر – همانطور که در سال 1901 ثبت شد.

گاز قرمزی که سحابی آتش‌بازی را احاطه کرده است اتمسفری است که قبلاً ستاره مرکزی را احاطه کرده بود. این گاز قرمز، قبل از تشکیل نووا خارج شده و به صورت یک سحابی سیاره‌ای پراکنده (planetary nebula) دیده می‌شود.

گاز خاکستری کم‌رنگی که از آن عبور می‌کند ابر سیروس بین‌ستاره‌ای است (interstellar cirrus) که به نظر می‌رسد به طور تصادفی از آنجا عبور می‌کند.

در سال 1901، نوا GK Per درخشان‌تر از ستاره یدالجوزا یا آلفا شکارچی (Betelgeuse: دومین ستاره درخشان صورت فلکی شکارچی-م) شد.

به طور مشابه، انتظار می‌رود که منظومه ستاره‌ای T CrB در اواخر سال جاری به شکل یک نواختر منفجر شود، اما دقیقاً نمی‌دانیم چه زمانی رخ می‌دهد و چقدر روشن خواهد شد.

منبع: ناسا

GK Per: Nova and Planetary Nebula

2024 April 30

Image Credit & Copyright: Deep Sky Collective

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی