تصویر نجومی روز ناسا: Arp 87: کهکشان‌های در حال ادغام از نگاه هابل

امتیازدهی

توضیح: این پایکوبی تا پای جان ادامه دارد.

همزمان با نبرد تن به تن این دو کهکشان بزرگ، یک پل کیهانی از ستارگان، گاز و غبار با امتدادی بیش از 75000 سال نوری، آن‌ها را به هم وصل می‌کند. این پل، خود شاهدی قوی بر این است که این دو منظومه ستاره‌ای عظیم از نزدیکی یکدیگر عبور کرده‌ و جزر و مدهای شدید ناشی از گرانش متقابل را تجربه کرده‌اند.

به عنوان مدرک بیشتر، کهکشان مارپیچی در سمت راست تصویر، با نمای رو به رو، که با نام NGC 3808A نیز شناخته می‌شود، خوشه‌های ستاره‌ای آبی جوان بسیاری را نشان می‌دهد که در یک انفجار ستاره‌زایی تولید شده‌اند. به نظر می‌رسد کهکشان مارپیچی در سمت چپ تصویر (NGC 3808B)، با نمای لبه‌ای، در موادی که بین دو کهکشان پل زده‌اند، پیچیده شده و توسط یک حلقه قطبی عجیب احاطه شده است.

این سیستم کهکشانی با هم به عنوان Arp 87 شناخته می‌شود. در حالی که چنین فعل و انفعالاتی در طول میلیاردها سال صورت می‌پذیرد، گذرهای مکرر از نزدیک همدیگر، در نهایت یک کهکشان ادغام‌شده را ایجاد می‌کند. اگرچه این سناریو غیرعادی به نظر می‌رسد، اما تصور می‌شود که ادغام کهکشان‌ها امری رایج است و Arp 87 مرحله‌ای از این فرآیند اجتناب‌ناپذیر را نشان می‌دهد. جفت رقصنده کهکشانی Arp 87 در فاصله حدود 300 میلیون سال نوری از ما و در حوالی صورت فلکی شیر (Lion (Leo)) قرار دارند.

به نظر می‌رسد آن کهکشان مارپیچی برجسته، با نمای لبه‌ای، در منتهی‌الیه سمت چپ، یک کهکشان پس‌زمینه‌ای دورتر است و در این ادغام در حال انجام دخالتی ندارد.

منبع: ناسا

Arp 87: Merging Galaxies from Hubble

2023 October 24

Image Credit: NASA, ESA, Hubble; Processing: Harshwardhan Pathak

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده بود.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی