تصویر نجومی روز ناسا: مسیه 24؛ ابر ستاره‌ای صورت فلکی قوس

امتیازدهی

توضیح: برخلاف بسیاری از مدخل‌های موجود در کاتالوگ معروف اجرام اعماق آسمان چارلز مسیه (ستاره‌شناسی فرانسوی که کاتالوگی شامل بیش از 110 جرم آسمانی تهیه نمود که به نام اجرام مسیه شناخته می‌شوند-م)، ام24 (M24) یک کهکشان درخشان، خوشه ستاره‌ای یا سحابی نیست.

 

این بخش از فضا، یک فضای خالی بین ابرهای محوشونده غبار بین ستاره‌ای نزدیک به ما است که امکان مشاهده ستارگان دوردست بازوی مارپیچی کهکشان راه شیری را فراهم می‌کند. با یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک نگاه خود را از میان این فضای خالی عبور دهید و از طریق پنجره‌ای با عرض بیش از 300 سال نوری، ستاره‌هایی در فاصله 10000 سال نوری یا بیشتر از زمین زا خواهید دید.

 

ستاره‌های درخشان M24 که گاهی اوقات ابر ستاره‌ای کمان کوچک (Small Sagittarius Star Cloud) نامیده می‌شود، این منظره ستاره‌ای باشکوه را پر می‌کنند.

 

این میدان دید تلسکوپی، با گستره بیش از 3 درجه یا عرض 6 ماه کامل، در صورت فلکی قوس یا کمان (constellation Sagittarius) قرار دارد، و در نزدیکی مرکز خود شامل بخش‌های تیره‌ای موسوم به B92 و B93 است که همراه با دیگر ابرهای غبار و سحابی‌های درخشان در حوالی مرکز کهکشان راه شیری دیده می‌شوند.

 

منبع: ناسا

Messier 24: Sagittarius Star Cloud

2023 June 28

Image Credit & Copyright: Emmanuel Astronomono

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها