تصویر نجومی روز ناسا: ان‌جی‌سی 1566؛ تصویر یک کهکشان مارپیچی از جمیز وب و هابل

امتیازدهی

توضیح: چه چیز این کهکشان متفاوت است؟

خیلی کم {متفاوت از بقیه است}، که این امر باعث می‌شود کهکشان رقصنده اسپانیایی، یعنی ان‌جی‌سی 1566 (NGC 1566)، یکی از معمولی‌ترین و فتوژنیک‌ترین مارپیچ‌ها در آسمان باشد.

با این حال، چیزی متفاوت در مورد تصویر این کهکشان وجود دارد، زیرا ترکیبی مورب از دو تصویر مختلف است: یکی توسط تلسکوپ فضایی هابل در سمت چپ و بالا، و دیگری توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در سمت راست و پایین.

تصویر هابل در نور فرابنفش گرفته شده است و مکان ستارگان آبی روشن و غبار تیره را در امتداد بازوهای مارپیچی چشمگیر کهکشان برجسته می‌کند. در مقابل، تصویر وب در نور مادون قرمز گرفته شده است و جاهایی را برجسته‌تر می‌کند که همان غبار تیره، نور بیشتری را نسبت به نوری که جذب می‌کند، ساطع می‌کند.

در تصویر معکوس (تصویر زیر)، دو طرف دیگر این تصاویر نمایش داده شده‌اند. مقایسه سریع بین دو تصویر نشان می‌دهد که کدام ستاره‌ها بسیار داغ هستند چرا که در نور فرابنفش درخشان‌تر دیده می‌شوند، و البته در این مقایسه تفاوت بین فضای به ظاهر خالی و غبار درخشان مادون قرمز نیز دیده می‌شود.

منبع: ناسا

NGC 1566: A Spiral Galaxy from Webb and Hubble

2024 February 6

Image Credit & Copyright: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Oxford), R. Chandar (UToledo), D. Calzetti (UMass), PHANGS Team

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها