تصویر نجومی روز ناسا: ام102 (M102)؛ کهکشان دیسکی رو به لبه

امتیازدهی

توضیح: این چه نوع جرم آسمانی است؟ یک کهکشان نسبتاً معمولی؛ اما از لبه ‌دیده می‌شود.

بسیاری از کهکشان‌های دیسکی در واقع به نازکی ان‌جی‌سی 5866 (NGC 5866)، یا کهکشان اسپیندل (به معنی قرقره یا دوک‌مانند) هستند که در اینجا نشان داده شده است، اما از نقطه نظر ما به صورت لبه‌ای یا رو به لبه (edge-on) دیده نمی‌شوند. شاید کهکشانی آشناتر که از لبه دیده می‌شود، کهکشان راه شیری خودمان است.

کهکشان اسپیندل (Spindle galaxy) که با نام ام102 (M102) نیز فهرست‌بندی شده است، دارای خطوط گرد و غبار متعدد و پیچیده‌ای است که تیره و قرمز به نظر می‌رسند، ولی بسیاری از ستاره‌های درخشان موجود در دیسک رنگ آبی‌تری به آن می‌بخشند.

دیسک آبی ستارگان جوان را می‌توان در این تصویر هابل دید که به فراتر از غبار موجود در صفحه بسیار نازک کهکشانی گسترش یافته است.

شواهدی از جمله جریان‌های متعددی از ستاره‌های کم‌نور، غبار تاریکی که از صفحه اصلی کهکشان دور شده‌اند، و گروهی از کهکشان‌های اطراف (نشان داده نشده)وجود دارد که نشان می‌دهد کهکشان اسپیندل در طی یک میلیارد سال گذشته کهکشان‌های کوچک‌تری را خورده است.

به طور کلی، بسیاری از کهکشان‌های دیسکی نازک می‌شوند، زیرا گازی که آنها را تشکیل می‌دهد در حین چرخش به دور مرکز گرانشی کهکشان، با خودش برخورد می‌کند.

کهکشان اسپیندل در فاصله 50 میلیون سال نوری از صورت فلکی اژدها (Draco) قرار دارد.

منبع: ناسا

M102: Edge-on Disk Galaxy

2024 March 6

Image Credit: NASA, ESA, Hubble; Processing: Ehsan Ebahimian

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی