تصویر نجومی روز ناسا: زتا مارافسای: ستاره فراری

امتیازدهی

توضیح: ستاره فراری زتا مارافسای (Zeta Ophiuchi) مانند یک کشتی که در دریاهای کیهانی می‌خرامد، یک موج کمانی بین‌ستاره‌ای یا شوک کمانی (interstellar bow wave or bow shock) را ایجاد می‌کند که در این پرتره مادون قرمز خیره‌کننده دیده می‌شود.

در این نمای رنگ کاذب، زتا مارافسای با رنگ مایل به آبی، ستاره‌ای با جرم حدود 20 برابر سنگین‌تر از خورشید، در نزدیکی مرکز کادر قرار دارد و با سرعت 24 کیلومتر در ثانیه به سمت چپ حرکت می‌کند.

باد ستاره‌ای قوی آن پیش از خود ستاره حرکت می‌کند، و مواد غبارآلود بین‌ستاره‌ای را فشرده و گرم می‌کند و جبهه شوک منحنی را شکل می‌دهد.

چه چیزی این ستاره را به حرکت درآورد؟

زتا مارافسای احتمالاً زمانی عضوی از یک سیستم ستاره‌ای دوتایی (binary star system) بوده است ولی ستاره همراه آن پرجرم‌تر و از این رو عمر کوتاه‌تری داشته است. هنگامی که ستاره همراه آن، به عنوان یک ابرنواخترِ در حال از دست دادن جرم، به طرز فاجعه باری منفجر شد، زتا مارافسای از سیستم به بیرون پرت شد.

زتا مارافسای در فاصله حدود 460 سال نوری از ما، 65000 برابر درخشان‌تر از خورشید است و اگر توسط غبار مبهم احاطه نمی‌شد، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌ها در آسمان بود.

این تصویر در حدود 1.5 درجه یا 12 سال نوری در فاصله تخمینی زتا مارفسای است.

در ژانویه 2020، ناسا، تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer Space Telescope) را در حالت ایمن {خاموش} قرار داد و به 16 سال موفقیت‌آمیز کاوش در کیهان پایان داد {این تصویر توسط اسپیتزر گرفته شده است-م}.

منبع: ناسا

Zeta Oph: Runaway Star

2024 January 4

Image Credit: NASA, JPL-Caltech, Spitzer Space Telescope

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی