تصویر نجومی روز ناسا: ام27 (M27)؛ نه یک دنباله‌دار

امتیازدهی

توضیح: چارلز مسیه اخترشناس در حین شکار دنباله‌دارها در آسمان بالای سر فرانسه قرن هجدهم، فهرستی از چیزهایی را که در طول ماجراجویی‌های تلسکوپی خود با آن‌ها مواجه شد و قطعاً دنباله‌دار نبودند، ثبت می‌کرد.

این شماره 27 در لیست امروزه معروف او موسوم به لیست «دنباله‌دار نیست» است. در واقع، ستاره‌شناسان قرن بیست و یکم آن را به عنوان یک سحابی سیاره‌ای (planetary nebula) تشخیص می‌دادند، اما این یک سیاره نیز نیست، ولو اینکه ممکن است در یک تلسکوپ کوچک، گرد و سیاره‌مانند به نظر برسد.

مسیه 27 (M27) نمونه‌ای عالی از یک سحابی گسیلی گازی (gaseous emission nebula) است که به دلیل تمام شدن سوخت هسته‌ای ستاره‌ای شبیه به خورشید در هسته‌اش، ایجاد شده است.

این سحابی با بیرون راندن لایه‌های بیرونی ستاره به فضا، با درخششی قابل مشاهده که توسط اتم‌های برانگیخته‌شده توسط نور ماوراء بنفش شدید اما نامرئی ستاره‌ی در حال مرگ ایجاد می‌شود، شکل گرفته است.

این ابر گازی متقارن زیبا که با نام رایج سحابی دمبل (Dumbbell Nebula) شناخته می‌شود، بیش از 2.5 سال نوری وسعت دارد و حدود 1200 سال نوری از ما در صورت فلکی روباهک (Vulpecula) فاصله دارد.

این تصویر رنگی چشمگیر، جزئیات را در منطقه مرکزی که به خوبی مطالعه شده و ویژگی‌های کم‌نورتر و به ندرت تصویر شده در هاله بیرونی سحابی را برجسته می‌کند.

منبع: ناسا

M27: Not a Comet

2024 October 5

Image Credit & Copyright: Francesco Sferlazza, Franco Sgueglia

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی