تصویر نجومی روز ناسا: ماده تاریک در یک جهان شبیه‌سازی‌شده

امتیازدهی

توضیح: آیا جهان ما تسخیرشده است؟ ممکن است در این نقشه ماده تاریک (dark matter) چنین به نظر برسد.

گرانش ماده تاریک نامرئی، توضیح اصلی برای این است که چرا کهکشان‌ها اینقدر سریع می‌چرخند، چرا کهکشان‌ها اینقدر سریع به دور خوشه‌ها می‌چرخند، چرا عدسی‌های گرانشی اینقدر به شدت نور را منحرف می‌کنند، و چرا ماده مرئی جوری پخش شده است که هم در جهان محلی و هم در پس‌زمینه مایکروویو کیهانی وجود دارد.

تصویر امروز از بخش نمایش فضایی سیاره‌نمای هیدن (Hayden Planetarium) در موزه تاریخ طبیعی آمریکا، نمونه‌ای است از اینکه ماده تاریک فراگیر چطور ممکن است جهان ما را تسخیر کرده باشد.

در این قاب از یک شبیه‌سازی کامپیوتری دقیق، رشته‌های پیچیده ماده تاریک، که به رنگ سیاه نشان داده شده‌اند، مانند تار عنکبوت در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، در حالی که توده‌های نسبتاً کمیاب ماده باریونی (baryonic matter) آشنا به رنگ نارنجی هستند (منظور از ماده باریونی در اینجا ماده معمولی است که ما می‌شناسیم-م).

این شبیه‌سازی‌ها تطبیق آماری خوبی برای مشاهدات نجومی هستند. در اتفاقی که شاید یک پیشرفت نامحسوس ولی ترسناک علم بشری است، دیگر تصور نمی‌شود که ماده تاریک – اگرچه کاملاً عجیب و به شکلی ناشناخته است – عجیب‌ترین منبع گرانش در جهان باشد. این افتخار اکنون به انرژی تاریک (dark energy) رسیده است، منبعی یکنواخت‌تر از جاذبه جهنده (repulsive gravity) که به نظر می‌رسد اکنون بر انبساط کل جهان مسلط است.

منبع: ناسا

Dark Matter in a Simulated Universe

2024 October 20

Illustration Credit & Copyright: Tom Abel & Ralf Kaehler (KIPAC, SLAC), AMNH

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی