تصویر نجومی روز ناسا: ام102 (M102)؛ کهکشان دیسکی رو به لبه

امتیازدهی

توضیح: این چه نوع جرم آسمانی است؟ یک کهکشان نسبتاً معمولی؛ اما از لبه ‌دیده می‌شود.

بسیاری از کهکشان‌های دیسکی در واقع به نازکی ان‌جی‌سی 5866 (NGC 5866)، یا کهکشان اسپیندل (به معنی قرقره یا دوک‌مانند) هستند که در اینجا نشان داده شده است، اما از نقطه نظر ما به صورت لبه‌ای یا رو به لبه (edge-on) دیده نمی‌شوند. شاید کهکشانی آشناتر که از لبه دیده می‌شود، کهکشان راه شیری خودمان است.

کهکشان اسپیندل (Spindle galaxy) که با نام ام102 (M102) نیز فهرست‌بندی شده است، دارای خطوط گرد و غبار متعدد و پیچیده‌ای است که تیره و قرمز به نظر می‌رسند، ولی بسیاری از ستاره‌های درخشان موجود در دیسک رنگ آبی‌تری به آن می‌بخشند.

دیسک آبی ستارگان جوان را می‌توان در این تصویر هابل دید که به فراتر از غبار موجود در صفحه بسیار نازک کهکشانی گسترش یافته است.

شواهدی از جمله جریان‌های متعددی از ستاره‌های کم‌نور، غبار تاریکی که از صفحه اصلی کهکشان دور شده‌اند، و گروهی از کهکشان‌های اطراف (نشان داده نشده)وجود دارد که نشان می‌دهد کهکشان اسپیندل در طی یک میلیارد سال گذشته کهکشان‌های کوچک‌تری را خورده است.

به طور کلی، بسیاری از کهکشان‌های دیسکی نازک می‌شوند، زیرا گازی که آنها را تشکیل می‌دهد در حین چرخش به دور مرکز گرانشی کهکشان، با خودش برخورد می‌کند.

کهکشان اسپیندل در فاصله 50 میلیون سال نوری از صورت فلکی اژدها (Draco) قرار دارد.

منبع: ناسا

M102: Edge-on Disk Galaxy

2024 March 6

Image Credit: NASA, ESA, Hubble; Processing: Ehsan Ebahimian

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها