تصویر نجومی روز ناسا: سحابی غیرعادی پا30

امتیازدهی

توضیح: چه چیزی این آتش‌بازی غیرعادی آسمانی را ایجاد کرده است؟

این سحابی که پا30 (Pa 30) نام دارد، اکنون در همان جایی از آسمان ظاهر می‌شود که یک ” ستاره مهمان ” (guest star) درخشان در سال 1181 ظاهر شد.

اگرچه رشته‌های پا30 شبیه به رشته‌های ایجاد شده توسط یک نواختر (به عنوان مثال GK Per) و یک سحابی سیاره‌ای (به عنوان مثال NGC 6751) به نظر می‌رسند، برخی از ستاره‌شناسان اکنون پیشنهاد می‌کنند که این رشته‌ها توسط یک نوع نادر ابرنواختر ایجاد شده است: یک نوع ابرنواختر گرما هسته‌ای نوع یکم‌ای‌ایکس (thermonuclear Type Iax) و لذا این سحابی (همچنین) SN 1181 نامگذاری شده است.

در این مدل، این ابرنواختر نتیجه انفجار یک ستاره منفرد نبوده است، بلکه بیشتر انفجاری بود که زمانی رخ داد که دو ستاره کوتوله سفید (white dwarf stars) به صورت مارپیچی با هم درآمدند و ادغام شدند.

فرض شده است که نقطه آبی در مرکز، یک ستاره زامبی است (zombie star)، یعنی باقیمانده کوتوله سفید که به نحوی از این انفجار در سطح ابرنواختر، جان سالم به در برده است.

تصویر امروز، تصاویر و داده‌های به‌دست‌آمده با ترکیب تلسکوپ‌های مادون قرمز ( WISE )، مرئی (MDM ، Pan-STARRS) و اشعه ایکس ( چاندرا ،XMM) است.

مشاهدات و تحلیل‌های آینده ممکن است اطلاعات بیشتری به ما بدهند.

منبع: ناسا

Unusual Nebula Pa 30

2024 April 3

Image Credit: NASA, ESA, USAF, NSF;

Processing: G. Ferrand (U. Manitoba), J. English (U. Manitoba), R. A. Fesen (Dartmouth), C. Treyturik (U. Manitoba);

Text: G. Ferrand & J. English

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی