تصویر نجومی روز ناسا: ژولیوس سزار و روزهای کبیسه

امتیازدهی

توضیح: در سال 46 قبل از میلاد، ژولیوس سزار سیستم تقویم را اصلاح کرد. بر اساس توصیه‌های اخترشناس سوسیجنس (Sosigenes) از اسکندریه، تقویم جولیان (Julian calendar؛ اقتباس از نام جولیوس سزار) شامل یک روز کبیسه (leap day) در هر چهار سال می‌شد تا این حقیقت که طول یک سال زمین، کمی بیشتر از ۳۶۵ روز است را در نظر بگیرد.

در اصطلاح امروزی، زمانی که سیاره زمین طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید بچرخد، به طور میانگین 365.24219 روز خورشیدی است. بنابراین اگر سال‌های تقویم دقیقاً شامل 365 روز می‌شدند، هر 4 سال، یک روز از سال زمین دور می‌شدند و در نهایت ماه جولای (به نام خود ژولیوس سزار) {به جای تابستان} در زمستان نیمکره شمالی رخ می‌داد.

با اتخاذ یک سال کبیسه با افزودن یک روز اضافی در هر چهار سال، سال تقویم جولیانی بسیار کمتر جا به جا خواهد شد.

در سال 1582 پاپ گریگوری سیزدهم، تنظیم دقیق‌تری را ارائه کرد که طی آن روزهای کبیسه نباید در سال‌هایی که به 00 ختم می‌شوند رخ دهند، مگر اینکه عدد آن سال‌ها بر 400 تقسیم‌پذیر باشند. این سیستم تقویم گریگوری (Gregorian Calendar) همانی است که امروزه به طور گسترده مورد استفاده است.

البته، اصطکاک جزر و مدی در سیستم زمین و ماه، چرخش زمین را کند می‌کند و به تدریج، روز را حدود 1.4 میلی ثانیه در هر قرن طولانی‌تر می‌کند. یعنی حدود 4 میلیون سال دیگر، نیازی به روزهای کبیسه مانند امروز نخواهد بود.

این سکه نقره رومی، معادل یک دینار (denarius)، ژولیوس سزار (سمت چپ) و ونوس، الهه رومی عشق را نشان می‌دهد.

منبع: ناسا

Julius Caesar and Leap Days

2024 February 29

Image Credit & License: Classical Numismatic Group, Inc., Wikimedia

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده بود.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی