تصویر نجومی روز ناسا: ادوین هابل جهان را کشف می‌کند

امتیازدهی

توضیح: بزرگی جهان ما چقدر است؟

این سوال، در میان سوالات دیگر، توسط دو ستاره‌شناس برجسته در سال 1920 مورد بحث قرار گرفت و از آن پس به عنوان بحث بزرگ علم نجوم (astronomy’s Great Debate) شناخته شد.

بسیاری از ستاره‌شناسان در آن زمان بر این باور بودند که کهکشان راه شیری، کل جهان است. با این حال، بسیاری دیگر معتقد بودند که کهکشان ما تنها یکی از بسیار کهکشان‌های عالم است. در بحث بزرگ، هر مباحثه‌ای که می‌شد مفصل بود، اما اجماعی حاصل نشد.

پاسخ اما، بیش از سه سال بعد با تغییر تک‌نقطه‌ای در سحابی آندرومدا (Andromeda Nebula) به دست آمد، همانطور که در اینجا {تصویر امروز} در صفحه کشف شیشه‌ای اصلی که به صورت دیجیتالی بازتولید شده، نشان داده شده است {در این تصویر هر نقطه سیاه یک ستاره است و حروف N معرف نوا (novae) یا نواختر است یعنی ستارگانی با افزایش ناگهانی در درخشش خود؛ اینجا را ببینید}.

وقتی ادوین هابل تصاویر را مقایسه کرد، متوجه شد که این نقطه تغییر کرده است و در 6 اکتبر 1923 بر روی صفحه نوشت “VAR!” {مخفف واژه متغییر (variable) در انگلیسی}. هابل می‌دانست بهترین توضیح این بود که این نقطه، تصویر یک ستاره متغیر است که بسیار دور است. بنابراین M31 {که تا آن زمان سحابی آندرومدا پنداشته می‌شد} واقعا «کهکشان» آندرومدا و کهکشانی احتمالاً شبیه کهکشان ما بود.

این تصویر که 100 سال پیش بر روی آن توضیحات هابل نوشته شده است، ممکن است زیبا نباشد، اما نقطه متغیر روی آن پنجره‌ای را باز کرد که از طریق آن بشریت آگاهانه، و برای اولین بار، به یک کیهان بسیار وسیع خیره شد.

منبع: ناسا

Edwin Hubble Discovers the Universe

2023 October 6

Image Credit & Copyright: Courtesy Carnegie Institution for Science

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده بود.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی