تصویر نجومی روز ناسا: دب اکبر بر فراز کوه هرم

امتیازدهی

توضیح: اولین بار کی این گروه از ستارگان را شناختید؟

اگرچه آنها برای بسیاری از مردم در سراسر جهان آشنا هستند، اما فرهنگ‌های مختلف این ستاره‌شناسی را با نمادها و فولکلورهای مختلف مرتبط کرده اند. این ستارگان که در ایالات متحده به عنوان دب اکبر شناخته می شوند (Big Dipper)، بخشی از صورت فلکی هستند که توسط اتحادیه بین المللی نجوم در سال 1922 به عنوان خرس بزرگ (دب اکبر) نامگذاری شد (Great Bear (Ursa Major)).

نام ستاره‌های معروف این ستارگان عبارتند از (از چپ به راست) قائد (Alkaid)، عناق یا سها (Mizar/Alcor)، جون (Alioth)، مغرز (Megrez)، فخذ (Phecda)، مراق (Merak) و دبه (Dubhe).

البته بعید است که ستارگان در هر صورت فلکی از نظر فیزیکی به هم مرتبط باشند. اما با کمال تعجب، به نظر می‌رسد که اکثر ستاره‌های دب اکبر در جهتی یکسانی حرکت می‌کنند، ویژگی‌ای که آنها با سایر ستارگانی به اشتراک می‌گذارند که در منطقه بزرگ‌تری در سراسر آسمان پخش شده‌اند. حرکت مشترک اندازه‌گیری‌شده آنها نشان می‌دهد که همه آنها متعلق به یک خوشه ستاره‌ای نامتراکم و نزدیک هستند که تصور می‌شود به طور متوسط تنها حدود 75 سال نوری از ما فاصله دارد و تا 30 سال نوری وسعت دارد. این خوشه ستاره‌ای بیشتر به عنوان گروه متحرک دب اکبر (Ursa Major Moving Group) شناخته می‌شود.

تصویر نمایش‌داده‌شده، این ستارگان نمادین را اخیراً در بالای کوه هرم یا پیرامید (Pyramid Mountain) در آلبرتا کانادا ثبت کرده است.

منبع: ناسا

Big Dipper over Pyramid Mountain

2023 December 10

Image Credit & Copyright: Steve Cullen

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی