بازدید مدرسه فرزانگان یک از خانه علم

امتیازدهی

خانه علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در تاریخ‌های هفتم و هشتم آذر‌ماه ۱۴۰۱، میزبان دانش‌ آموز‌ان مدرسه‌ی فرزانگان یک بود. در این دو روز ۱۲۱ دانش آموز از پایه‌های هفتم تا نهم به بازدید از خانه علم و نمایشگاه شگفتی‌های علم آن پرداختند. در هر روز، دانش‌اموزان در برنامه‌ای ۲۰۰ دقیقه‌ای، از هفت غرفه‌ی علمی‌-‌آموزشی خانه علم بازدید کردند. در ادامه خلاصه‌ای از محتوی و هدف غرفه‌های آموزشی بیان می‌شود.

غرفه‌ تفکر

این بخش تلفیقی از تفکر و تلاش برای حل مسئله و هیجان ناشی از نزدیکی به نتیجه‌ی دلخواه است؛ دانش‌آموزان حاضر در غرفه‌ی تفکر، با هیجانی مثال‌زدنی، مشغول حل معماهایی در قالب بازی‌های فکری بودند. هر یک از بازی‌های اتاق تفکر، متناسب با یکی از هوش‌های چندگانه گاردنر طراحی شده است و دانش‌آموزان در این بخش، با یافتن استراتژی مناسب، به حل معما می‌پردازند

مدرسه فرزانگان در غرفه تفکر ۱
مدرسه فرزانگان در غرفه تفکر ۱
مدرسه فرزانگان در غرفه تفکر
غرفه‌ شیمی

از ویژگی‌های خانه علم به‌عنوان یک مرکز علمی-آموزشی-ترویجی آن است که غرفه‌های مختلف آن به گونه‌ای طراحی شده است که مفاهیم علمی شاخه‌های مختلف علوم پایه را با زبانی ساده به مخاطب عرضه می‌کند. در غرفه شیمی، تلاش بر این بود با انجام آزمایش‌های جذاب شیمیایی (واکنش‌های اسید و باز، اکسایش و کاهش و…)، دانش‌آموزان با آزادی فکر کامل با پرسش‌های پیش آمده از سوی خودشان رو به رو شده و با به‌کارگیری قدرت تفکر و خلاقیت خود، به پاسخ آن‌ها دست یابند.

غرفه‌ فیزیک

غرفه‌ی فیزیک با ابزار‌ها و آزمایش‌های جالبی که در آن وجود دارد، در تلاش است محتوی آموزشی کتاب‌های درسی و قوانین فیزیکی حاکم بر گیتی را (برای مثال، قوانین نیوتن، مفهوم تعادل، گرانیگاه و گرانش، فیزیک نور، موج و خواص آن و الکتریسیته) به زبانی ساده و به شکلی نمایشی در اختیار دانش‌ آموزان قرار دهد. بخش‌های متنوع این غرفه متناسب با آموخته‌های دانش‌ آموزان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

غرفه‌ علوم زمین

غرفه‌ی علوم زمین، بخش جدیدی از «نمایشگاه شگفتی‌های علم» خانه علم است که در این بازدید دارای دو رویکرد آموزشی و کارگاهی بود. در رویکرد آموزشی، متناسب با آموخته‌های دانش‌ آموزان، در مورد انواع سنگ‌، کاربرد و نحوه‌ی تشکیل آن‌ها، فسیل‌ها و نیز کار با میکروسکوپ آموزش داده شد. دانش‌ آموزان در بخش کارگاهی، به مشاهده‌ی مقاطع نازک سنگ‌ها، ساخت فسیل‌ها و نیز تشخیص سنگ‌ها از همدیگر به کمک کیت تشخیص پرداختند.

غرفه‌ علوم زیستی

یکی از غرفه های جذاب در نمایشگاه شگفتی علم، غرفه‌ی علوم زیستی است. طراحی و اجرای آزمایش‌های جذاب از قبیل تعیین نوع گروه خونی، مشاهده سلول‌های دهان زیر میکروسکوپ، تست آلزایمر، تست کوررنگی و مشاهده سلول‌های گیاهی و جانوری بخشی از برنامه‌های جذاب این غرفه است. در کنار آزمایش‌های متنوع، با استفاده از مولاژ‌های آموزشی، محتوای علمی به دانش‌آموزان به صورت بصری آموزش داده می‌شود.

غرفه‌ ریاضی

غرفه‌ی ریاضی با طراحی معماهای جالب و نیز نگاهی متفاوت‌تر به ریاضیات کتاب‌های درسی، کاربرد ریاضیات در دنیای اطراف را به شکلی ملموسانه، به تصویر کشید. دانش‌آموزان ضمن تلاش برای حل معمای ریاضی، به ساخت نوار موبیوس می‌پرداختند و در قالب بخش‌های مختلف، کاربرد بی‌شمار ریاضیات را در دنیای اطراف خود حس می‌کردند. بر خلاف تصور، پویایی و نشاط این غرفه بیش از غرفه‌های دیگر بود!

غرفه‌ علم و فناوری

این غرفه با طراحی بازی‌های متنوع در تلاش بود ضمن به چالش کشیدن دانش آموزان، نگاه کسب و کاری به رشته‌های علوم پایه را در دانش آموزان ایجاد کند. در این غرفه دانش آموزان با جورچین‌های مختلف یاد می‌گرفتند با نگاهی متفاوت به مشکل، راه حل مناسب را ارائه دهند و از هر مشکل موجود، به فرصتی برای ایجاد کسب و کاری بزرگ برسند.

مدرسه فرزانگان در غرفه علم و فناوری
تشکر و قدردانی

خانه علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان از همه مدیران، معاونین، معلمان و دست‌اندرکاران دلسوز مدرسه فرزانگان۱ که برای برگزاری این برنامه نهایت همکاری را با خانه علم داشتند، کمال تشکر و قدردانی را دارد. همچنین، از مجری‌های توانمند خانه علم، خانم‌ها مریم درویشی (بازی‌های فکری)، محدثه شمس نجاتی (فیزیک) زینب داودی و پرناز نیازی (زیست‌شناسی) و الهام طالبی (علوم زمین) و نیز آقایان شهاب ابراهیمی (مدیریت و برنامه‌ریزی بازدید)، حسام‌الدین مرادی (شیمی)، و سبحان ثمره‌راد (ریاضی) که قبول زحمت نمودند و این برنامه را اجرا نمودند، تشکر می‌شود.

مدرسه فرزانگان، ۷ و ۸ آذر ۱۴۰۱

این مطلب را به اشتراک بگذارید: