کار فیلتر سیگار چیست؟

امتیازدهی
ایده پشت فیلتر سیگار این بود که دود و نیکوتین را از بین ببرد تا سیگار «ایمن‌تر» شود.

قبل از دهه 1950 چیزی به نام سیگار فیلتردار وجود نداشت یا حداقل کسی آن را نمی‌کشید. مردم، سیگار بدون فیلتر می‌کشیدند. در آن زمان، این تصور در حال افزایش بود که سیگار ممکن است مضر باشد، اما هیچ مدرکی دال بر آن وجود نداشت. شرکت‌های تولیدکننده سیگار هم برای اینکه همه را متقاعد کنند که سیگار مشکلی ندارد، پول زیادی برای تبلیغات خرج کردند.

همه اینها در دهه 1950 با انتشار اولین مطالعات پزشکی که به طور قطعی سیگار کشیدن و سرطان ریه را به هم مرتبط کردند، تغییر کرد. یکی از پاسخ‌ها به این مطالعات پزشکی، توزیع انبوه سیگارهای فیلتردار در بازار بود. ایده پشت فیلتر این بود که دود سیگار و نیکوتین را از بین ببرد تا سیگار «ایمن‌تر» شود. در دهه 1960، سیگارهای فیلتری بر بازار تسلط یافتند.

شما می‌توانید این ایده را حتی امروز نیز ببینید. تولیدکنندگان سیگارهایی که سیگار با”دود و نیکوتین بسیار کم” را تبلیغ می‌کنند از تکنیکی در ساخت سیگارهایشان استفاده می کنند که شامل سوراخ‌های ریز و نامرئی در فیلتر آن می‌شود. در این سیگارها، هنگامی که دود از فیلتر سیگار عبور می‌کند، مقدار زیادی هوا نیز از طریق سوراخ‌ها جریان می‌یابد و با دود مخلوط می‌شود. با هر بار کشیدن، فرد سیگاری هوای زیادی دریافت می‌کند و این امر سبب می‌شود که دود بسیار کمتری دریافت می‌کند و در نتیجه دود و نیکوتین کمتری به درون ریه‌های خود می‌کشد.

با همه این اوصاف و این تبلیغات، مشکل فیلترها این است که آنها در واقعیت چیزی را کم نمی‌کنند! در حقیقت، سیگاری‌ها دلیلی برای سیگار کشیدن دارند: بدن آنها به نیکوتین نیاز دارد. این یک اعتیاد فیزیکی است. افراد سیگاری در هر حال، اینقدر سیگار می‌کشند تا مقدار دوز نیکوتین مورد نیاز بدنشان را دریافت می‌کنند؛ یعنی حتی با وجود فیلترهای مدعی کاهش دود و نیکوتین، فرد معتاد به نیکوتین تا نیازش به آن برطرف نشود به کشیدن نخ‌های بیشتر سیگار ادامه می‌دهد و در عمل آنچه اتفاق می‌افتد، کاهش نیکوتین و دود نیست!

اقدامات آگاهانه و ناخودآگاه وجود دارد که افراد سیگاری می‌توانند برای خنثی‌کردن فیلترها و دریافت نیکوتین استفاده کنند. ساده ترین راه برای جلوگیری از همه این مشکلات در وهله اول پرهیز از سیگار کشیدن است؛ به این ترتیب بدن شما هرگز به نیکوتین وابسته نمی‌شود. ولی اگر هم‌اکنون معتاد به سیگار هستید، یک جایگزین این است که نیکوتین را از طریق مکانیسمی غیر از سیگار، مانند آدامس و چسب نیکوتین دریافت کنید. به این ترتیب حداقل دود سیگار را از بین می‌برید.

منبع: howstuffworks.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها