صدا یا نویز سفید چیست؟

امتیازدهی
نویز سفید نوعی نویز است که از ترکیب صداهای فرکانس های مختلف تولید می شود.

نویز یا صدای سفید، نوعی صدا است که از ترکیب صداهای تمام فرکانس‌های مختلف با هم تولید می‌شود. اگر تمام صداهای قابل تصوری که یک انسان می‌‌تواند بشنود را بگیرید و آنها را با هم ترکیب کنید، نویز سفید خواهید داشت.

صفت “سفید” برای توصیف این نوع نویز به دلیل نحوه عملکرد نور سفید است. نور سفید نوری است که از تمام رنگ‌های مختلف (فرکانس‌های) نور با هم ترکیب شده است (یک منشور یا یک رنگین کمان، نور سفید را به رنگ‌های اجزای آن جدا می‌کند). به همین ترتیب، نویز سفید ترکیبی از تمام فرکانس‌های مختلف صدا است. شما می‌توانید نویز سفید را به عنوان 20000 تُن مختلف صدا در نظر بگیرید که همگی در یک زمان واحد پخش می‌شوند.

از آنجایی که نویز سفید شامل تمام فرکانس‌ها است، اغلب برای پوشاندن صداهای دیگر استفاده می‌شود. اگر در هتل هستید و صداهایی از اتاق همسایه به اتاق شما می‌آید، ممکن است یک پنکه را روشن کنید تا صداها خاموش شود. پنکه تقریب خوبی از نویز سفید تولید می‌کند. چرا این کار مؤثر است؟ چرا نویز سفید صداها را خاموش می‌کند؟

در اینجا یک راه برای فکر کردن در مورد آن وجود دارد: فرض کنید دو نفر همزمان با هم صحبت می‌کنند. مغز شما به طور معمول می‌تواند یکی از دو صدا را “انتخاب” کند و در واقع به آن گوش دهد و آن را درک کند. اگر سه نفر به طور همزمان صحبت می‌کنند، مغز شما احتمالاً هنوز هم می‌تواند یک صدا را تشخیص دهد. با این حال، اگر 1000 نفر به طور همزمان صحبت می‌کنند، هیچ راهی وجود ندارد که مغز شما بتواند حتی یک صدا را تشخیص دهد. به نظر می‌رسد که 1000 نفر که با هم صحبت می‌کنند بسیار شبیه صدای سفید است. بنابراین، وقتی یک پنکه را برای ایجاد نویز سفید روشن می‌کنید، اساساً منبعی از 1000 صدا را ایجاد می‌کنید. صدای اتاق همسایه کناری این هزار صدا را 1001 صدا می‌کند و مغز شما دیگر نمی‌تواند آن را تشخیص دهد.

منبع: Howstuffworks.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها