نانوربات‌ها (nanobots) و کاربردهای آن‌ها

امتیازدهی
سوسک حمام در آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت که در آن یک انسان یک نانوربات کاشته‌شده در بدن سوسک را به سادگی با استفاده از افکارش کنترل کرد. منبع: SuperStock/Getty Images

اگر طرفدار فیلم‌های علمی-تخیلی کلاسیک هستید، احتمالاً فیلم “سفر شگفت‌انگیز (Fantastic Voyage)” سال ۱۹۶۶ را دیده‌اید، که در آن یک زیردریایی و خدمه آن به اندازه زیاد کوچک می‌شوند تا بتوانند به داخل جریان خون یک دانشمند تزریق شوند تا لخته خونی در مغز وی را برطرف کنند. نیم‌قرن بعد، این گمانه هنوز تا حدودی غیر محتمل به نظر می‌رسد، زیرا ما هنوز فرآیندی برای کوچک‌سازی اشیاء، توسعه نداده‌ایم چه برسد به انسان‌ها.

اما احتمالاً نیازی به کوچک‌سازی خودمان نخواهیم داشت، چرا که دانشمندان نانوربات‌هایی – ربات‌های ریزمیکروسکوپی ساخته شده از دی‌ان‌ای DNA – را توسعه داده‌اند که ممکن است روزی بتوانند در داخل بدن ما حرکت کرده و از داخل، فرآیندهای پزشکی را انجام دهند.

بشریت اخیراً گامی رو به جلو به سمت این آینده برداشته است، و این زمانی معلوم شد که دانشمندانی از فلسطین اشغالی افشاء کردند که یک نوع جدید از رابط مغز-ماشین (brain-machine interface) را توسعه داده‌اند که برای اولین بار به یک اپراتور انسانی امکان داده است که به‌راحتی با استفاده از افکار خود، یک نانوربات کاشته‌شده در داخل بدن یک موجود زنده (در اینجا یک سوسک) را کنترل کند.

در مقاله‌ای در مجله علمی  PLOS ONE، این محققان آزمایشات خود را شرح داده‌اند که شامل ساخت و آموزش یک الگوریتم کامپیوتری برای تشخیص الگوهای امواج مغزی تولید شده توسط یک فرد در حال انجام محاسبات (ریاضیات) ذهنی بود. آن فرد یک دستگاه به نام کلاه EEG را برای انتقال امواج مغزی به نرم‌افزار کامپیوتری، پوشیده بود. کلاه EEG به یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی متصل بود، و نانوربات‌ها به سوسک‌ها تزریق شدند و در درون سیم‌پیچ قرار داده شدند.

با فکر کردن درمورد ریاضیات و حساب، اپراتور انسانی می‌توانست باعث شود که یک دریچه ساده در داخل نانوربات‌ها باز شده و یک داروی رنگ‌شده با ماده فلوئورسنت را در داخل سوسک‌ها آزاد کند.

اما در نهایت این مردم، و نه حشرات، هستند که از نانوربات‌های انتقال‌دهنده دارو سود خواهند برد. دانشمندان تصور می‌کنند که این فناوری، روزی برای درمان اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی (Schizophrenia)، افسردگی (Depression)، کمبود توجه/بیش‌فعالی (ADHD) و اوتیسم (Autism) استفاده خواهد شد. به جای دادن قرص به فرد بیمار برای خوردن، روان‌پزشکان می‌توانند به آنها نانوربات‌هایی تزریق کنند که برای پاسخگویی به ناهنجاری‌ها در فعالیت امواج مغزی فرد، آموزش دیده باشند.

یک دستگاه کوچک قابل پوشیدن (هنوز در حال توسعه) فعالیت EEG را تشخیص می‌دهد. بنابراین، به عنوان مثال، ربات‌ها اگر دستگاه تشخیص دهد که فردی مبتلا به ADHD در حال از دست دادن تمرکز است برایش یک دُز ریتالین (Ritalin) تجویز خواهند کرد. ساچار آرنون (Sachar Arnon)، یکی از نویسندگان همکار این مطالعه، به مجله New Scientist توضیح داد که این فناوری “می‌تواند حالت‌های مغزی که زیربنای ADHD  یا اسکیزوفرنی هستند را ردیابی کند… و می‌توان آن را بر حسب نیازهای هر شخص، شخصی‌سازی کرد.”

جالب است بدانید!

در یک مقاله در هافینگتن پست (Huffington Post) در سال ۲۰۱۵، ری کورزویل (Ray Kurzweil)، مخترع و آینده‌پژوه، پیش‌بینی کرد که روزی نانوربات‌ها برای ارتقاء هوش انسانی استفاده خواهند شد.

نویسنده: Patrick J. Kiger

مترجم: فؤاد پورفائز

منبع: howstuffworks.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب توسط خانه علم، مرکز اختصاصی ترویج علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برای شما آماده شده است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را بیشتر بشناسیم

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان (IASBS) که در سال 1371 توسط دکتر یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران، و دکتر محمدرضا خواجه‌پور بنیان‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزش عالی کشور در حوزه علوم پایه محسوب می‌شود. این دانشگاه با تمرکز ویژه بر تحصیلات تکمیلی، فضایی پویا برای پژوهش و آموزش در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. هدف اصلی IASBS، دستیابی به مرجعیت علمی، انجام پژوهش‌های کاربردی، و تربیت دانشجویانی با دانش عمیق و مهارت‌های نوآورانه است. همکاری‌های گسترده با مراکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت فعال در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و انتشار مقالات در مجلات معتبر، از دستاوردهای ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌آیند که آن را در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد.

این دانشگاه با برخورداری از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم زیستی، علوم زمین، و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از رشته‌های تخصصی را ارائه می‌دهد. پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و پژوهشکده فناوری‌های نوین، بسترهای مناسبی برای تحقیق و نوآوری فراهم کرده‌اند. نسبت استاد به دانشجو 1 به 9 و حضور تمام‌وقت اساتید و دانشجویان در محیط علمی، تجربه آموزشی منحصربه‌فردی را رقم زده است. فضای باز و بدون دیوار، فعالیت 24 ساعته، و جو صمیمی میان اعضای دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی را به محیطی الهام‌بخش برای تحصیل و پژوهش تبدیل کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی کشور تثبیت کرده است.

برخی از شاخصه‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی